Variköz Venler (Varis)

Varis

Dünya’da en çok görülen ve halen yükselişte olan hastalıklardan toplardamarlarda genişleme hastalığıdır (Varis). Vücudun genelindeki toplardamarlarda görülme riski olmasının yanında en sık bacaklarda görülmektedir. Vücudumuzun oluşturduğu ağırlık ve basınç direkt olarak bacaklarda bulunan damarlara yansıtmasıdır. Kılcal damarlardaki problem estetik yani kozmetik problem olarak görülmektedir ve mutlaka tedavi edilmesi ve ciddiye alınması gereken bir hastalıktır.

Varis Nedenleri: Nedenleri, belirtileri, şikayetleri ve tedavi şeklinde farklılık görülmektedir. Varis hastalığının ana nedeni toplardamarlarda kanın basınçla ve yerçekimiyle göllenmesiyle kapakçık yapısının bozulmasıdır. Toplardamarlarda kapakçık tek yönlü açılıp kapanan valf niteliğinde önemli bir doku unsuru olup kirli kanı bacaklardan kalbe doğru geri taşımasadır. Yerçekimi ile kanın sürekli geri kaçma eğiliminde olan kanı engellemek başlıca görevleridir. Toplardamarlarda 5-10 cm aralıklarla kapakçıklar bulunmaktadır. Kapakçıkların yapısının bozulması ile kirli kan damarlarda bekleyerek damarların genişlemesine neden olmaktadır.

Varis hastalığının en önemli nedeni uzun süre ayakta kalma ve sabit çalışma durumudur. Uzun süre ayakta çalışanlar 30-45 dakika aralıklarla oturdukları yerde yada çalıştıkları yere yakın 2-3 dakika bile yürüyerek toplardamarlarda oluşan basıncı azaltmaları gerekir.

Diğer nedenler:

Genetik (Ailesel)

İlerleyen Yaş

Fazla Kilo, Obezite

Hamilelik: Hamilelik sonrası birkaç ayda kendiliğinden geçebilir

Menopoz

Oral Kontraseptif kulanlar

Varis Belirtileri ve Şikayetkeri

Muyaneye gelen birçok hastada ilerlemiş varisler görülmektedir. Bunun nedeni ihmaldir. Estetik açıdan kötü görünümün yanında ağrı, kramp, kaşıntı, kanama, ciltte renk değişikliğine, bacaklarda yaralara (varis ülserleri) neden olmaktadır. Belirtiler ortaya çıktığında kendiliğinden geçmesini beklemek yerine mutlaka muayene için Kalp ve Damar cerrahına başvurulması gerekir.

Tanı: Varis tanısı olmazsa olmazlardan yani Gold standart olarak adlandırılan Venöz Dopler USG’dir. Venöz Dopler USG damarın yapısı, çapı ve tedavi seçenekler hakkında önemli bilgiler sunmaktadır.

Varis Tedavisi:

Hamile kadınlarda görülen varisler çoğu zaman doğumdan 2-3 ay sonra kendiliğinden geçmetedir. Bunun dışında kalan toplardamar genişlemesi ya da kılcal damar çatlaması olan herkes mutlaka tedavi olması lazım.

Ameliyatsız Varis Tedavisi: 15 yıl öncesine kadar açık ameliyat uygulanıyordu. Gelişen teknoloji ile ameliyat gereksiz hale gelmiştir.

Lazer:  Endövenoz Lazer Ablasyon (EVLA) yöntemi ile yapılan tedavi damar içine lazer fiberi kateteri ile girilerek yapılmaktadır. Ultrason eşliğinde iğne ile damar içine girilip damar boyunca lazer fiberi ilerletilir. Sonrasında verilen enerji ile hastalıklı genişlemiş damar yakılıp iptal edilmektedir.

Exotherme Laser: Cilt üzerinden 2mm’ye kadar olan kılcal damarlara uygulanan yöntemdir.

RF (Radyo Frekans): Lazer gibi damar içi ve cilt üzerinden olmak üzere 2 farklı uygulanma şekli bulunmaktadır. Cilt üzerinden uygulanan genelde kılcal damarlara uygulanır. İğne kadar ince ucu ile kılcal damarlara milimetrik dokunuşlar yaparak etki etmektedir. Ultrason eşliğinde genişlemiş damar tespit edilerek içerisinden tel ilerletilerek genişlemiş olan sorunlu damar tahrip edilerek iptal olması sağlanır.

Embolizasyon Glue (Yapıştırıcı): Lazer ve RF’den farklı olarak damar içine embolizan yapışkan madde enjekte edilerek damarın iptal edilmesi yöntemidir.

Skleroterapi (Köpük): İlaçla tedavi olarak bilinmektedir. Genişlemiş yüzeysel damar içine ince bir iğne ile sklerozan madde (ilaç) enjekte edilmektedir. Köpük ve Skleroterapi olarak iki yöntem bulunmaktadır. Köpük uygulamasında ilaç + hava 3’lü musluk yardımı ile karıştırılarak köpürtülerek, diğerinde ise ilacı saf haliyle damarlara enjekte etmektedir.

Varis Ameliyatı

Stripping: Damarı sıyırma anlamına gelen ve genelde genel anestezi uygulanarak yapılmaktadır. Bölgesel anestezi de uygulanabilir. Kasık bölgesinde 2cm’lik kesi ile sorunlu damarı bulunup içinden tel ayak bileğine kadar ilerletililir ve sonrasında yine yapılacak kesi ile telin ucu dışarı çıkarılmaktadır. Bu aşamadan sonra damar telin ucuna bağlanarak tel geri çekilerek damar kopartılarak çıkarılır.

Pake Eksizyonu: Bir ya da birden fazla noktadan keserek küçük parçalar halinde çıkarılmaktadır.

Varis Kremi: Cilde sürülen herhangi bir krem ile hastalığın ortadan kalkması mümkünatı yoktur. Tek etkisi içerisinde yer alan uyuşturucu etkili madde ile yaşanan ağrının hafifletmesidir. Bunun dışında herhangi bir faydası yoktur.

Varis Çorabı Tedavi etkisi yokur. Sadece basınç özelliği ile genişlemiş damarlara basınç uygular. Böylece kan akışını daha kolay hale getirmektedir. Kısmen rahtlama özelliği taşımaktadır.